Ćwiczenia gimnastyczne… z ręcznikiem (1906r)

cwiczeniazrecznikiem

Ćwiczenia gimnastyczne… z ręcznikiem.

W artykule „Do czynu!” druh Jeziorowski zaleca poświęcanie codzienne choćby 20 tu minut, na ćwiczenia gimnastyczne w mieszkaniu własnem. Jako jeden z typów takich ćwiczeń pozwolę sobie zalecić opisane niżej, a objaśnione stosownemi rysunkami, ćwiczenia, nie wymagające żadnych przyrządów – prócz ręcznika.

Wszystkie ruchy, wskazane na rysunkach, należy wykonywać energicznie, mocno rozciągając ręcznik rękoma, jak gdybyśmy go chcieli rozerwać: odległość między kiśćmi obu rąk powinna być nieco większa od długości ręki.

Aby utrzymać ręcznik wyprężony, musimy wciąż odsuwać ręce od siebie, co wymaga pewnego naprężenia ramion i oddziaływa dodatnio na rozwój klatki piersiowej.

Przebieg ćwiczeń:

  1. Ręce wyciągnąć do góry. (Rys. 1.)
  2. Ręce zgiąć w łokciach, stanąć na palcach nóg, poczem ręce wyciągnąć i oprzeć się na piętach. Zabiegi powtórzyć 10 razy, co wpłynie dodatnio na oddychanie głębokie. (Rys. 2.)
  3. Nogę, nieco zgiętą, wysunąć naprzód aż do zetknięcia jej z ręcznikiem (Rys. 3.)
  4. Lewą nogę wyciągnąć na bok, obie ręce wysunąć na lewo, następnie spuścić nogę i wyrzucić obie ręce naprzód (jak na rys. 1). To samo powórzyć z prawą nogą. (Rys. 4.)
  5. Ręce silnie podrzucić do góry. (Rys. 5.)
  6. Zgiąwszy tułów, wyciągnąć ciało i ręce horyzontalnie naprzód, jak można najdalej, głowę z lekka przegiąć w tył (Rys. 6. i 7.)
  7. Zginanie i rozprostowywanie kolan z wysoko podniesionemi rękoma i trzymając tułów prosto (Rys. 8.)
  8. Lewą rękę wygiąć nieco w bok, a prawą wyciągnąć do góry, tak, że ręcznik leży na krzyżu ukośnie. Potem silnie wyciągnąć obie ręce do góry. (Rys. 9. i 10.)
  9. Ręce opuścić. (Rys. 11.)
  10. Z położenia wskazanego na rys 11-ym, odwrócić się na bok, silnie wyrzucając ręce do góry, powtórzyć to kilka razy. (Rys. 12.)
  11. Z położenia, wskazanego na rys. 5, zgiąć ciało ku przodowi nisko, spuszczając ręce. (Rys. 13.)
  12. Ręcznik rozciągnąć przed czołem, głowę odrzucić w tył, łokcie odgiąć w tył. (Rys. 14.)
  13. Lewą nogę odsunąć daleko w tył, stając na palcach i zginając prawe kolano. (Rys. 15. i 16.)
  14. Pozycja, następująca po wskazanej na rys. 5-tym. Zgiąwszy tułów i kolana, opuścić ręce nizko, trzymając ręcznik możliwie najdalej od siebie, blizko podłogi; nogi całemi stopami opierają się o podłogę. (Rys. 17.)
  15. pozycja, następująca po 11-tej; podniósłszy jedną rękę nad głową, schwycić ręcznik, trzymając go na wyciągniętych rękach za karkiem; prawa ręka pozostaje wyciągniętą. To samo powtórzyć 10 razy, na zmianę przerzucając ręcznik naprzód. (Rys. 18. 19. i 20.)

Dr. W.K. Ćwiczenia gimnastyczne… z ręcznikiem. Sokół, Warszawa 8 kwietnia 1906r.

Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *