Co łączy te dwa polskie transatlantyki z pływaniem rekreacyjnym? Otóż obie jednostki posiadały na swoich pokładach pływalnie!
Czasopismo AS nr 26 28 czerwca 1936r – „Architektura Transatlantyków”:
„Polska, która wkracza buńczucznie na oceany, posiadła w ostatnich dwóch latach dwa statki siostrzane M/S „Piłsudski” i M/S „Batory”. Okręty te zbudowane na zlecenie Spółki akcyjnej „Gdynia – Ameryka Linje żeglugowe” są ostatnim wyrazem doskonałości technicznej i duma konstruktorów. Pierwotną ideę oraz zasadniczy szkic statku wykonał inżynier Polak. Budową i wykończeniem planów zajęły się zjednoczone stocznie adriatyckie w Monfalcone pod kierunkiem prof. Arch. Giovenni Zoncala. Armatorom polskim zależało, aby w jak najszerszych granicach w budowie i ozdobieniu okrętu zaznaczył się twórczy geniusz polski. W tym celu komisja nadzorcza wyłoniła Podkomisję artystyczną, złożoną z prof. Tadeusza Pruszkowskiego, prof. Wojciecha Jastrzębskiego, prof. Dra inż. Lesława Brukalskiego. Architekturę wewnętrzną wykonała pracownia architektoniczna pod kierunkiem Stanisława Brukalskiego i Lecha Niemojewskiego. Tkaniny i przedmioty artystyczne wykonała firma „Ład” w Warszawie, pod kierow. Prof. Jastrzębskiego, rzeźby – prof. Wojciech Breyer, Alfons Karny, Antoni Kenar, Stanisław Ostrowski i inni. W dziale malarskim figurują m.in. nazwiska Wacława Borowskiego, Juliana Fałata, Zofji Stryjeńskiej i Wacława Żaboklickiego. Graficy polscy wystąpili niemal w komplecie. Wnętrza kabin okrętowych ozdobiono najcenniejszemi okazami naszej grafiki. Uposażenie artystyczne jest dowodem wielkiej dojrzałości współczesnych artystów polskich, mogących sprostać najbardziej rafinowanym wymaganiom artystycznym.”
Niestety wybuch wojny zmienił losy naszych transatlantyków. Oba przerobiono na transportowce wojenne. Przemalowano na szaro, zamontowano działa. M/S Piłsudski nie miał tyle szczęścia co M/S Batory i podczas pierwszego rejsu wojennego 1939 roku trafił prawdopodobnie na minę. Statek zaczął tonąć i zarządzono ewakuację.
M/S Batory pływał po wojnie ponownie jako statek pasażerski aż do roku 1969. Został zezłomowany w 1971 roku.
Źródła:
Czasopismo AS nr 26 28 czerwca 1936r – „Architektura Transatlantyków”
Królewski Statek Batory – Jerzy Pertek, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1975
Bardzo ciekawy blog o transatlantykach – transatlantyki.com
http://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Batory
http://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Piłsudski
Jeden komentarz do “Polskie transatlantyki… i baseny…?”