Polskie transatlantyki… i baseny…?

iplywamy 18:01

Polskie transatlantyki… i baseny…?

Batory i Piłsudski

Co łączy te dwa polskie transatlantyki z pływaniem rekreacyjnym? Otóż obie jednostki posiadały na swoich pokładach pływalnie!

Czasopismo AS nr 26 28 czerwca 1936r – „Architektura Transatlantyków”:

„Polska, która wkracza buńczucznie na oceany, posiadła w ostatnich dwóch latach dwa statki siostrzane M/S „Piłsudski” i M/S „Batory”. Okręty te zbudowane na zlecenie Spółki akcyjnej „Gdynia – Ameryka Linje żeglugowe” są ostatnim wyrazem doskonałości technicznej i duma konstruktorów. Pierwotną ideę oraz zasadniczy szkic statku wykonał inżynier Polak. Budową i wykończeniem planów zajęły się zjednoczone stocznie adriatyckie w Monfalcone pod kierunkiem prof. Arch. Giovenni Zoncala. Armatorom polskim zależało, aby w jak najszerszych granicach w budowie i ozdobieniu okrętu zaznaczył się twórczy geniusz polski. W tym celu komisja nadzorcza wyłoniła Podkomisję artystyczną, złożoną z prof. Tadeusza Pruszkowskiego, prof. Wojciecha Jastrzębskiego, prof. Dra inż. Lesława Brukalskiego. Architekturę wewnętrzną wykonała pracownia architektoniczna pod kierunkiem Stanisława Brukalskiego i Lecha Niemojewskiego. Tkaniny i przedmioty artystyczne wykonała firma „Ład” w Warszawie, pod kierow. Prof. Jastrzębskiego, rzeźby – prof. Wojciech Breyer, Alfons Karny, Antoni Kenar, Stanisław Ostrowski i inni. W dziale malarskim figurują m.in. nazwiska Wacława Borowskiego, Juliana Fałata, Zofji Stryjeńskiej i Wacława Żaboklickiego. Graficy polscy wystąpili niemal w komplecie. Wnętrza kabin okrętowych ozdobiono najcenniejszemi okazami naszej grafiki. Uposażenie artystyczne jest dowodem wielkiej dojrzałości współczesnych artystów polskich, mogących sprostać najbardziej rafinowanym wymaganiom artystycznym.”

Basen na M/S Piłsudski Basen na M/S Batory

Niestety wybuch wojny zmienił losy naszych transatlantyków. Oba przerobiono na transportowce wojenne. Przemalowano na szaro, zamontowano działa. M/S Piłsudski nie miał tyle szczęścia co M/S Batory i podczas pierwszego rejsu wojennego 1939 roku trafił prawdopodobnie na minę. Statek zaczął tonąć i zarządzono ewakuację.

M/S Batory pływał po wojnie ponownie jako statek pasażerski aż do roku 1969. Został zezłomowany w 1971 roku.

Źródła:

Czasopismo AS nr 26 28 czerwca 1936r – „Architektura Transatlantyków”

Królewski Statek Batory – Jerzy Pertek, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1975

Bardzo ciekawy blog o transatlantykach – transatlantyki.com

http://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Batory

http://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Piłsudski

Jeden komentarz do “Polskie transatlantyki… i baseny…?

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    sześć + dwadzieścia =