Mały owoc – duża dawka energii

iplywamy 10:10

Mały owoc – duża dawka energii

palma daktylowa
Daktyle to podstawowe jedzenie w diecie Beduinów. Te owoce, nazywane również „chlebem życia”, zbierane przez nich z drzew palmowych były suszone w słońcu. Dość kaloryczne, dostarczały dobrej dawki energii i wartości odżywczych Beduinom na pustyni gdzie brakowało jedzenia. Beduini przechowywali daktyle dzięki czemu mogli przetrwać miesiące jedząc nic innego jak te owoce, mleko zwierząt i wodę. Daktyle wciąż są częścią kulinarnej tradycji w Dubaju i innych arabskich miastach i regionach.

Podstawowe informacje

W Polsce daktyle stają się coraz bardziej popularne. Daktyle można jeść świeże lub suszone. Suszone są bardziej kaloryczne (277kcal w 100g) niż świeże owoce (142kcl w 100g). Indeks glikemiczny suszonych daktyli wynosi około 60.

Daktyle są zdrową przekąską oraz dodatkiem do ciast i deserów. Zawierają witaminy i mikroelementy oraz dużą ilość błonnika. Zawierają też dużo cukru i dlatego należy jeść je w umiarkowanych ilościach. Zaleca się zjadanie około 30g suszonych daktyli dziennie.

Daktyle rosną na drzewie palmy daktylowej w skupiskach przypominających kiście winogron. Można je spotkać głównie w klimacie tropikalnym. Kolorem i rozmiarem mogą się różnić w zależności od gatunku. Mogą być jaskrawożółte do jaskrawoczerwonych.

Z daktyli przyrządza się syrop, który nadaje się, jak same daktyle, do słodzenia i dosładzania napojów i potraw. Na bazie daktyli można przygotować zdrowe i pyszne, wysokoenergetyczne batoniki. Daktyle zmiksowane z herbatnikami mogą posłużyć za bazę do sernika. Są też świetnym dodatkiem do różnego rodzaju sałatek. Można je nadziać ulubionym serem lub migdałami i podawać na imprezach jako przekąska.

Wartości odżywcze

Większość kalorii w daktylach pochodzi z węglowodanów. Reszta jest zawarta w małej ilości białka. Pomimo ich wysokiej kaloryczności daktyle zawierają ważne witaminy i minerały i dodatkowo sporą ilość błonnika.

100g daktyli dostarcza nam:

Kalorie (kcal) – 277

Węglowodany – 75g

Błonnik – 7g

Białko – 2g

Potas – 20% RWS*

Magnez – 14% RWS

Miedź – 18% RWS

Mangan – 15% RWS

Żelazo – 5% RWS

Witamina B6 – 12% RWS

*RWS – Referencyjna Wartość Spożywcza

Daktyle zawierają sporo antyoksydantów, które mogą przyczyniać się do zachowania zdrowia. Wysoka zawartość błonnika działa zapobiegawczo na zaparcia i może pomagać w kontrolowania zawartości cukru we krwi. Błonnik spowalnia trawienie i może pomóc zatrzymać poziom cukru we krwi przed osiąganiem wysokich poziomów po posiłkach. Dlatego też, pomimo dużej zawartości cukru, daktyle mają niski indeks glikemiczny (GI).

Ciekawostka

Czy wiesz, że z daktyli stosuje się do wyrobu mąki, która po dodaniu mąki jęczmiennej używana jest do wypieku tzw. chleba pustyni.

Przepis

Przepis na sałatkę z daktylami

Roszponkę ułożyć na talerzu, warzywa i daktyle pokroić i ułożyć na zielonych liściach.

Przepis na pyszną sałatkę:

  • roszponka
  • pomidory koktajlowe
  • czerwona cebulka
  • daktyle
  • pierś z kurczaka lub w wersji wege tofu – pokrojone w kostkę i podsmażone
  • 5 łyżek oliwy z oliwek
  • 1 łyżka octu jabłkowego
  • odrobina miodu
  • świeżo mielony czarny pieprz

Oliwę, ocet, miód i czarny pieprz włożyć do słoika, szczelnie zakręcić i wymieszać dobrze składniki. Powstałym dressingiem polać sałatkę. Pyszna ze świeżą bagietką.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

jeden × pięć =