Podstawowa instrukcja korzystania z sauny

iplywamy 19:21

Podstawowa instrukcja korzystania z sauny

instrukcja korzystania z sauny

Podstawowa instrukcja korzystania z sauny

Mogłoby się wydawać, że niewiele jest rzeczy prostszych niż skorzystanie z sauny. To jednak mylne wrażenie, ponieważ z wielu powodów miejsca takie są bardzo specyficzne i już na poziomie biologicznym mogą pojawiać się pewne komplikacje.

Sauna i posiłek

Polacy najczęściej popełniają jeden z dwóch błędów: albo przed wyjściem do sauny się objadają, albo głodzą. Oba zachowania są niewskazane. Z medycznego punktu widzenia gorsze jest oczywiście unikanie posiłku – sauna nie daje wprawdzie efektu porównywalnego z wysiłkiem fizycznym, jednak wiele procesów metabolicznych w wysokiej temperaturze przebiega szybciej, a to wymaga sporych nakładów energii. Jeśli organizmowi jej zabraknie, nietrudno o zasłabnięcie, omdlenie czy utratę przytomności.

Jakie jest najlepsze rozwiązanie? Jeśli śniadanie było obfite (czego w żadnym razie nie polecamy), wyjście na saunę trzeba przesunąć o kilka godzin. O wiele lepiej jednak jest niedługo przed wejściem do saunarium zjeść coś lekkiego. Odpada (i to z wielu powodów) jedzenie warzyw strączkowych, czekolady czy tłustego mięsa.

Obsługa pieca

Warto przed skorzystaniem z sauny zapoznać się z regulaminem. Wiele osób to bagatelizuje, a naoglądawszy się filmów, każdy chętnie obsłużyłby piec – polał wodą kamienie lub dodał olejków eterycznych. Zwykle regulaminy tego zabraniają, a jest to wynik nie tylko dbałości o sprzęt, dość przecież kosztowny, ale także o zdrowie saunowiczów. Wilgotność w saunie jest równie precyzyjnie kontrolowana co temperatura, jej nadmierny wzrost może spowodować na przykład zasłabnięcia, zwroty głowy lub mdłości, a poza tym duża wilgotność potęguje wrażenie gorąca, co także może mieć negatywne konsekwencje zdrowotne.

Olejki eteryczne są substancjami bardzo silnie skoncentrowanymi. Już samo oblanie nimi skóry może spowodować mniej lub bardziej dotkliwe oparzenia (tak jest w przypadku większości olejków cytrusowych). Również zbyt duże ich stężenie w powietrzu nie jest wskazane – może dojść do uszkodzenia pola węchowego lub podrażnienia błon śluzowych.

To nie zawody

Seans w saunie może trwać tylko przez pewien czas i to nie tylko ze względu na ważność biletu. Długotrwałe działanie podwyższonej wilgotności i wysokiej temperatury powoduje utratę homeostazy. Przy ograniczonym czasie pobytu w saunie organizm przyspiesza tylko na chwilę, a tempo procesów metabolicznych wraca do normy po pewnym czasie od opuszczenia saunarium. Gdyby jednak z sauny, szczególnie sauny parowej, korzystać dłużej, to mogłoby dojść do uszkodzenia niektórych tkanek lub organów, które w związku ze wzmożonym metabolizmem muszą pracować szybciej, niż normalnie.

Jeżeli czujesz, że robi Ci się słabo albo po prostu warunki w saunie Ci nie odpowiadają, wyjdź, choćby w środku seansu. W razie potrzeby zgłoś się do personelu obsługi w celu uzyskania pomocy. Ważne, aby po wyjściu z sauny, dotyczy to również osób, u których nie wystąpiły żadne dodatkowe dolegliwości, odpocząć przez jakiś czas. Nie zaleca się na przykład prowadzenia samochodu zaraz po opuszczeniu saunarium, a to dlatego, że organizm jeszcze przez jakiś czas zużywa rezerwy energetyczne i tak naprawdę efekty uboczne u osób wrażliwych mogą pojawiać się jeszcze kilkanaście minut do pół godziny po wyjściu z sauny, a dopiero potem sytuacja się stabilizuje.

Chodzi o zdrowie

Z sauny korzystamy dla relaksu i zdrowia. Warto zadbać o to, aby rzeczywiście tak było – nie każdemu sauna będzie odpowiadała, a inni nie zauważą szczególnej poprawy swojego samopoczucia. To wszystko kwestia indywidualna, tak samo, jak możliwości organizmu poddanego działaniu bądź co bądź skrajnych warunków. Najważniejsze jest więc, aby w saunie zadbać o dwie rzeczy: swoje zdrowie i bezpieczeństwo, a także kulturę, o czym więcej w kolejnym artykule.

2 komentarze do “Podstawowa instrukcja korzystania z sauny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

20 − 17 =