Jak wygląda dieta triathlonistów?

iplywamy 10:19

Jak wygląda dieta triathlonistów?

Artykuł sponsorowany

Nie da się ukryć, że triathlon to bardzo wymagająca dyscyplina sportu. Wymaga ogromnego wysiłku i odpowiedniego przygotowania. Jednym z kluczowych elementów przygotowania każdego triathlonisty jest codzienne stosowanie odpowiedniej diety. Wszystko po to, aby w trakcie wyczerpujących zawodów cały czas mieć odpowiednią ilość energii i wytrzymać ogromny wysiłek. Warto zatem wiedzieć, jak powinna wyglądać właściwa dieta triathlonisty i na co zwrócić uwagę przy jej komponowaniu.

Węglowodany, tłuszcze i białko w diecie triathlonisty

Osoby uprawiające sporty wytrzymałościowe, w tym oczywiście triathlon, zadbać powinny o to, aby ich codzienna dieta bogata była w węglowodany. Wynika to z tego, że stanowią one jeden z głównych substratów energetycznych dla człowieka. Ich niski poziom będzie się objawiał szybszym odczuwaniem zmęczenia. Podobnie jest w przypadku tłuszczy, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Istotne jest zatem, aby również obecne były w codziennej diecie. Bardzo ważne w diecie triathlonisty jest także białko. Pamiętać trzeba, że wzmożona aktywność fizyczna prowadzić może do nadwyrężeń. Aby temu zapobiec, zadbać należy o obecność białka w codziennej diecie.

Dieta przed wysiłkiem i żywienie w trakcie aktywności

Przed zawodami szczególnie ważne jest dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości węglowodanów. Istotne jest, aby zwiększyć spożycie węglowodanów jeszcze na kilka dni przed startem. Dzięki temu można mieć pewność, że do organizmu dostarczy się ich odpowiednią ilość. Spożywanie węglowodanów jest ważne także w trakcie samych zawodów. Dobrym rozwiązaniem jest w tym przypadku spożywanie 90 g węglowodanów na godzinę aktywności. Warto tu wspomnieć jeszcze o suplementacji. Przed zawodami dobrze jest korzystać z takich suplementów jak żele węglowodanowe, a w trakcie samego triathlonu można pić napoje izotoniczne. Oczywiście nie można zapomnieć o suplementach bogatych w składniki mineralne i witaminy, w tym w witaminę D.

Nawadnianie organizmu

Właściwe nawadnianie i odżywianie triathlonisty ma ogromne znaczenie. O prawidłowym nawadnianiu organizmu triathlonista pamiętać powinien nie tylko w trakcie zawodów, ale i treningów. Odwodnienie organizmu to jedna z najczęstszych przyczyn tego, że sportowiec nie kończy zawodów. Dlatego tak ważne jest, aby tego uniknąć. Na 2-3 godziny przed rozpoczęciem zawodów powinno się wypić większą ilość wody, 300-500 ml. Następnie na około 20 min przed startem wypić powinno się dodatkowe 120-180 ml wody. Z kolei już w tracie samego triathlonu tempo nawadniania dostosowane powinno być do tempa pocenia się. Często jest to trudne do oszacowania, ale przyjmuje się, że dobrym rozwiązaniem jest przyjmowanie 400-800 ml płynów na godzinę.

Podsumowując

Jak widzimy, codzienna dieta triatlonisty może wydawać się dość rygorystyczna, niemniej nie powinniśmy tracić głowy. Powyższe wartości są bowiem tylko liczbami, które powinny dać nam ogląd na sytuację. Nic nie zastąpi wsłuchiwania się w swój organizm czy też wizyty u dietetyka, z którego pomocy osoby aktywne fizyczne powinny śmiało korzystać.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

17 − 17 =