Ćwiczenia ze sztangą – wady i zalety

iplywamy 06:20

Ćwiczenia ze sztangą – wady i zalety

Jeśli lubisz aktywność fizyczną i regularnie trenujesz lub wreszcie chcesz zacząć więcej się ruszać, możesz zastanawiać się, czy warto ćwiczyć ze sztangą. To jeden z popularniejszych sposobów na treningi siłowe dla mężczyzn i kobiet. Przyjrzyj się bliżej temu rodzajowi ćwiczeń, poznaj jego wady i zalety, by zdecydować, czy to coś dla Ciebie.

Ćwiczenia ze sztangą

Ćwiczenia ze sztangą możemy z łatwością wykonywać zarówno na siłowni, jak i w zaciszu własnego domu. Wystarczy gryf i obciążniki, a opcjonalnie także ławeczka do ćwiczeń. I gotowe – mamy rekwizyt, który pozwoli nam ćwiczyć różne partie mięśni. Wyciskanie sztangi może być sposobem na regularną aktywność lub dopełnieniem innych rodzajów treningu. Może także pomóc osiągać lepsze wyniki w różnych dyscyplinach sportowych. Jednak, jak wszystko, ćwiczenia ze sztangą mają swoje zalety i wady.

Zalety ćwiczeń ze sztangą

Bez wątpienia zalety sztangi przeważają. Widzimy ten sprzęt na każdej siłowni, a kompletowanie wyposażenia do domowych ćwiczeń często zaczyna się właśnie od zakupu sztangi i obciążników. Dzieje się tak, bo nawet osoby o niewielkim doświadczeniu dostrzegają korzyści ćwiczeń ze sztangą.

  • Zwiększenie siły. Ćwiczenia ze sztangą pozwalają na rozwijanie siły mięśniowej, co jest korzystne zarówno w kontekście sportu, jak i codziennego życia. Szybko zauważysz, że łatwiej Ci nosić zakupy, a treningi, które jeszcze do niedawna sprawiały problem, teraz stały się dużo prostsze.
  • Zwiększenie masy mięśniowej. Regularne treningi ze sztangą mogą prowadzić do wzrostu masy mięśniowej, do czego dąży wiele osób ćwiczących regularnie. Przy okazji bardzo ładnie zarysowują sylwetkę i pozwalają pozbyć się nadmiaru tłuszczu.
  • Efektywność czasowa. Ćwiczenia ze sztangą pozwalają na wydajny i skuteczny trening, który angażuje wiele grup mięśniowych jednocześnie. W ten sposób można osiągnąć dobre wyniki w stosunkowo krótkim czasie. Co więcej, zakup jednej sztangi umożliwia wykonywanie ćwiczeń na różne grupy mięśni.
  • Różnorodność treningów. Dzięki sztandze możesz wykonywać ćwiczenia na różne partie mięśni na stojąco, siedząco lub leżąco. Martwy ciąg, wyciskanie leżąc lub stojąc, przysiady ze sztangą – to tylko kilka podstawowych ćwiczeń z tym wszechstronnym przyrządem.
  • Wzmacnianie kości i stawów. Trening ze sztangą pomaga we wzmacnianiu kości, co jest istotne w zapobieganiu kontuzjom i osteoporozie.
  • Poprawa postawy. Ćwiczenia ze sztangą pomagają we wzmocnieniu mięśni głębokich i tym samym poprawiają postawę ciała. Dzięki temu nie tylko wyglądasz lepiej, ale także Twój kręgosłup funkcjonuje w znacznie zdrowszym dla niego ułożeniu.

Wady ćwiczeń ze sztangą

Zawsze istnieją dwie strony medalu. Jakie są wady ćwiczeń ze sztangą?

  • Ryzyko kontuzji. Jak w przypadku wszystkich innych rodzajów aktywności, treningi z wykorzystaniem sztangi mogą skończyć się kontuzją, zwłaszcza jeśli nieodpowiednio dobieramy ciężar, nie dbamy o podstawowe zasady bezpieczeństwa, rezygnujemy z rozgrzewki przed ćwiczeniami i rozciągania po treningu oraz nie skupiamy się na właściwej technice ćwiczeń.
  • Konieczna odpowiednia technika. Ćwiczenia ze sztangą wymagają starannej nauki i praktyki, aby uniknąć urazów. Choć sama zasada wydaje się prosta, efektywne i zdrowe dla naszego organizmu ćwiczenia wymagają niemałej dyscypliny! Osoby początkujące powinny zwracać uwagę na poprawność wykonywanych ruchów, a najlepiej zgłosić się po pomoc do kogoś bardziej doświadczonego — np. trenera personalnego.
  • Potrzeba odpowiedniego miejsca. Choć ćwiczenia ze sztangą nie wymagają dużej przestrzeni, raczej trudno będzie przeprowadzić treningi np. w ciasnej kawalerce. Dodatkowo przyda się odpowiednie podłoże — np. mata do ćwiczeń, która zapobiegnie poślizgnięciu i zapewni komfort ćwiczeń, a równocześnie ochroni podłogę przed zarysowaniem.
  • Monotonia. Choć w zaletach ćwiczeń ze sztangą znalazła się różnorodność, to jednak dla niektórych ćwiczenia na różne partie mięśni są niewystarczającą odmianą. Zdarza się, że trening ze sztangą staje się monotematyczny, dlatego ważne jest wprowadzanie zróżnicowanych ćwiczeń lub stosowanie sztangi tylko jako dopełnienia innych rodzajów treningu.

Regularne ćwiczenia ze sztangą — czy warto?

Sztangi (duży wybór w sklepie Marbo-Sport.pl) to niezwykle wszechstronne przyrządy do ćwiczeń. Dzięki nim możemy w prosty sposób przeprowadzić wartościowy i skuteczny trening siłowy — we własnym domu lub na siłowni. Co ważne, ze sztangą mogą ćwiczyć kobiety i mężczyźni, początkujący i zaawansowani. Duża uniwersalność tej formy treningu sprawia, że każdy może skorzystać z jej zalet. Warto pamiętać o wadach, takich jak ryzyko kontuzji, jednak przy zestawieniu ich z korzyściami łatwo zauważyć, że tych drugich jest zdecydowanie więcej. Dlatego jeśli zastanawiasz się, czy warto ćwiczyć ze sztangą, po prostu spróbuj i przekonaj się, jak efektywne mogą być treningi siłowe tego typu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwanaście − trzy =