Które suplementy zwiększają siłę? Co warto stosować?

iplywamy 18:04

Które suplementy zwiększają siłę? Co warto stosować?

ktoresuplementyzwiekszajasile

Suplementy diety przyspieszające wzrost siły mięśni to w pełni legalne i przy odpowiednim dawkowaniu całkowicie zdrowe uzupełnienie diety trenującego. Pozwalają zwiększać ciężar na treningach, przyspieszają regenerację mięśni i organizmu, a także dostarczają mu niezbędnych mikro i makroelementów. Które jednak są najlepsze?

Jak zwiększyć siłę?

Kluczowymi czynnikami wpływającym na rozwój mocy mięśni są odpowiednio dobrany trening, zbilansowana dieta oraz suplementacja. Trening musi być ustalony tak, aby z każdym kolejnym treningiem zwiększać ciężar, jakim ćwiczymy. Ciało zmagające się z większym obciążeniem uruchamia szereg anabolicznych procesów, w tym zwiększoną produkcję testosteronu.

W skrócie musimy pokazać swojemu ciału, że ciągle jesteśmy w stanie podnosić więcej – tylko w ten sposób zwiększy się nasza siła.

Aby osiągnąć ten cel niezbędna jest również odpowiednia dieta. W większości przypadków okazuje się jednak, że dostarczenie organizmowi wszelkich składników niezbędnych do zwiększenia wydolności siłowej tylko z pokarmu, jest niemożliwe. Właśnie tu wkraczają suplementy, które nie tylko wspomagają Cię w trakcie ćwiczeń, ale przede wszystkim uzupełniają Twoją dietę w składniki, które budują Twoją masę mięśniową i siłę, a także zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i procesów biochemicznych.

Jak wybrać najlepsze suplementy na siłę?

Na początek warto zawęzić nasze pole poszukiwań do przebadanych substancji, które mają faktycznie udowodnione naukowo działanie w sporcie. Ponadto należy również przykładać szczególną uwagę do składu rozpatrywanych produktów.

Bardzo pomocne może okazać się sprawdzenie opinii o danym suplemencie, a także rankingi suplementów na siłę. Ludzie, którzy mieli już do czynienia z konkretnym produktem, podpowiedzą Ci, czy warto w niego zainwestować swoje pieniądze.

Najlepszym jednak sposobem na sprawdzenie, które suplementy są najlepsze, mogą rzeczywiście okazać się rankingi suplementów na siłę. Dlaczego? Produkty z TOPu tych rankingów są uznane powszechnie za najlepsze. Który będzie najlepszy dla Ciebie? To już zależy od Twojego zapotrzebowania na poszczególne składniki. Być może będzie to produkt na pozycji 3., bądź 4., a może suplement z pozycji numer 1 – opisy, które znajdziesz przy produktach w rankingu pomogą Ci podjąć prawidłową decyzję, co do Twojej suplementacji.

Rekomendujemy korzystać ze sprawdzonych, rzetelnych i tematycznych źródeł, tj.: https://silniejszy.pl/odzywki-na-sile/.

Najlepsze suplementy na siłę

Czym tak naprawdę są suplementy i dlaczego stosują je sportowcy? To produkty stworzone przede wszystkim po to, aby uzupełniać niedobory poszczególnych składników, które są potrzebne do zwiększenia siły oraz poprawy wizerunku naszego ciała. Czy rzeczywiście są niezbędne? W przypadku ćwiczeń na zwiększenie siły – zazwyczaj tak.

Sport Nutrition Supplement containers isolated on white

Dla przykładu dostarczenie z pożywienia wystarczającej ilości jednego z najlepszych suplementów na siłę, jakim jest kreatyna, jest niewykonalne. Inny przykład to witaminy i minerały. Intensywne treningi, które są normą podczas zwiększania siły skutkują wydzielaniem sporych ilości potu – a wraz nim minerałów oraz witamin. Uzupełnienie tych braków za pomocą tylko samej diety jest również niemożliwe.

A zatem trening zapewniający maksymalny efekt przyrostu siły wymaga suplementacji. Co najlepiej stosować?

Kreatyna: jabłczan, monohydrat

Kreatyna, czyli inaczej kwas beta-metyloguanidynooctowy jest suplementem, który najczęściej wybierają osoby uprawiające sporty siłowe. Dlaczego?

Przede wszystkim jest to jeden z najlepiej przebadanych suplementów na świecie. Wyniki tych badań są jednoznaczne: kreatyna zwiększa możliwości wydolnościowe organizmu oraz jego moc.

Istnieją dwa najpopularniejsze rodzaje kreatyny: monohydrat oraz jabłczan. Formy tych produktów mogą jednak różnić się nie tylko budową, ale również właściwościami.

Monohydrat kreatyny to najbardziej prosta i podstawowa forma tego suplementu – to związek cząsteczki kreatyny oraz wody. Jego głównym zadaniem jest nasilenie produkcji ATP, pełniącego rolę cząsteczki energetycznej i nośnika energii w organizmie. W skrócie, kreatyna dostarcza energię do budowy białek, z których przecież składają się nasze mięśnie.

Jabłczan kreatyny to z kolei związek trzech cząstek kreatynowych z jedną cząstką kwasu jabłkowego. Działa podobnie do monohydratu, jednak nie powoduje tak dużej retencji wody podskórnej i ma bardziej stabilne działanie.

Aminokwasy BCAA

Aminokwasy BCAA to również bardzo popularny suplement stosowany przez kulturystów. BCAA to skrót od angielskiej nazwy aminokwasów: Branched Chain Amino Acids – po polsku to aminokwasy rozgałęzione.

Aminkowasy BCAA to:

  • L-leucyna – pomaga w syntezie białek oraz wzmacnia działanie insuliny
  • Izoleucyna – dodatkowe i alternatywne źródło energii, kiedy organizmowi brakuje tłuszczy i węglowodanów.
  • Walina – przyspiesza regenerację oraz odpowiada za równowagę azotową.

Jakie są najważniejsze zalety produktów zawierających te aminokwasy? Podczas intensywnego wysiłku nasze zapasy glikogenu mogą się wyczerpać. Wówczas nasz organizm rozkłada białka mięśniowe, co powoduje, że nasze mięśnie się kurczą, zamiast rosnąć.

Aminokwasy BCAA ograniczają rozkład białek mięśniowych – chronią nasze mięśnie, a także dodają energii podczas ćwiczeń.

Witaminy i minerały

Witaminy i minerały to bardzo ważne składniki w organizmie człowieka. W zwiększonej dawce potrzebują ich sportowcy – zwłaszcza Ci uprawiający sporty siłowe, które przewidują intensywne i wyczerpujące treningi. W ich organizmach dochodzi do szybszej utraty minerałów i witamin, co może łatwo skończyć się niedoborem.

Witaminy polecane podczas treningu siłowego:

  • witaminy z grupy B (głównie B1, B2, B6, B12)
  • witamina C
  • witamina A
  • witamina E

Minerały polecane podczas treningu siłowego:

  • sód i potas
  • magnez
  • wapń
  • żelazo
  • cynk

Oprócz stabilizacji rozwoju masy mięśniowej zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a także wspomagają działanie układu nerwowego.

Gainery i odżywki białkowe

Gainery i odżywki białkowe są obok kreatyny jednymi z najbardziej popularnych suplementów wśród kulturystów. Białko najczęściej można spotkać pod postacią proszku – to pełnowartościowe źródło podstawowego budulca mięśni (zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy), które ma za zadanie uzupełniać niedobory białka w diecie.

Gainer to z kolei odżywka węglowodanowo – białkowa w stosunku około 4:1 (węglowodany : białko). Wysoka ilość węglowodanów zaopatruje nasze ciało w niezbędną energię do prawidłowego funkcjonowania, a dodatek białkowy jest buduje naszą muskulaturę. Gainer w skrócie został stworzony z myślą o osobach, które mają problemy z nabraniem masy mięśniowej, jednak w treningu siłowym może być również przydany.

Przedtreningówki i potreningówki

Brak energii oraz motywacji do treningu to zmora niejednego amatora, ale także profesjonalnego sportowca. Właśnie dlatego wśród osób uprawiających sporty siłowe tak wielką popularnością cieszą się tzw. przedtreningówki i potreningówki.

Suplementy przedtreningowe to przede wszystkim odżywki, które mają za zadanie poprawić jakość treningu oraz zwiększyć naszą moc i energię. Można je podzielić na trzy rodzaje:

  • klasyczne –mają pobudzić ciało do wysiłku
  • pompujące – stymulują produkcję tlenku azotu oraz wspomagają budowę mięśni
  • wytrzymałościowe – mające na celu poprawę kondycji fizycznej.

Przedtreningówki, które warto stosować podczas treningu siłowego powinny zawierać m.in. kofeinę bądź taurynę, a także argininę i cytrulinę. Ponadto niezmiernie ważna dla muskulatury beta-alanina jest również często składnikiem preparatów przedtreningowych.

Potreningówki to z kolei preparaty stworzone dla osób, które zakończyły intensywny trening. Dzięki tym suplementom organizm otrzymuje mnóstwo cennych substancji przyczyniających się do szybszej regeneracji i rozwoju masy mięśniowej. Podczas mocno intensywnego treningu mogą zachodzić negatywne procesy, które pobierają energię z białek, zamiast z węglowodanów lub tłuszczy – potreningówki zatrzymują je, a także utrzymują procesy anaboliczne na wysokim poziomie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

piętnaście − 3 =